Feltarbejde i Lejerbo
vuggestue
I dag har vi været ude at undersøge pædagogens
rolle i en vuggestue. Vi besøgte den pædagogiske leder i Lejerbo vuggestue,
Gitte Thyrrestrup. Hun er efter den nye
reform pædagogisk leder pr. 1. Januar, og er nu mere involveret i børnenes
dagligdag.
Hun er uddannet socialpædagog i 1994. Hun arbejdede
med personer med et alkoholmisbrug, hvorefter hun fik tilbuddet om arbejde i
Lejerbo vuggestue i Thisted.
Vi fangede hende til et par spørgsmål om hendes syn
på pædagogens rolle. Her er et uddrag.
1.
Havde du nogen
forventninger til pædagogens rolle under din uddannelse?:
”Dengang var det meget selvforvaltning, jeg havde
forventninger til pædagogen skulle ud og hjælpe børnene til at blive
selvforvaltende. Jeg forventede vi kom ud og var fagligt dygtige, og positive.
At det er vigtigt at tage faget til sig og bruge det, og ikke ”bare” passe børn,
som mange mente var pædagogens arbejde dengang.
Jeg forventede vi kom ud, kunne stå fagligt frem og fortælle hvem vi er,
hvad vi gør og hvorfor. ”
Ydermere beretter hun at hendes forventninger er
blevet indfriet.
2.
Har dit syn ændret sig
efter endt uddannelse?:
”Jeg troede aldrig jeg skulle være leder, da jeg
lige blev færdiguddannet. Jeg ville gerne arbejde med unge med vanskeligheder,
men nu er det jo børn jeg brænder for.”
3.
Har pædagogens rolle
ændret sig efter endt uddannelse?:
”Dengang var der meget fokus på selve barnet som
centrum. Nu er der meget mere fokus på pædagogen, og hvordan pædagogen kan ændre
adfærd, for at få barnet til at ændre adfærd. Barnet er stadig i centrum. Man kigger mere på hvorfor barnet reagerer,
som det gør. ”
4.
Hvad er en god pædagog i
praksis efter din opfattelse?:
”En god pædagog er efter min opfattelse en pædagog
som er der for børnene, en der er nede på jorden, en man stoler på, en der tager
ansvar, en der vil børnene, og tager børnene seriøst. Pædagogen skal også tage
kollegaerne seriøst, så de får en god sparring i forhold til
faglighed.”
5.
Oplever du teorien
bliver brugt ude i praksis?:
”Ja, i starten var det meget belastende hele tiden
at skulle tænke over anerkendelse, skulle jeg rose alt hvad barnet gør? Senere
kom det til at ligge på rygraden, og man kunne jo også bruge anerkendelse til at
sætte grænser. Vi tænker meget over
hvordan vi er og hvordan vi formulerer os overfor børnene, men det sætter sig
også på rygraden med tiden. Anerkendelse bliver også brugt meget på de børn vi
har med særlige behov.”
6.
Er der noget ved
arbejdet som du blev overrasket over?:
”Ja, dokumentation fylder en rigtig stor del af
arbejdet. Mere end jeg havde forventet. Vi har valgt at have minimalt
dokumentation, fordi vi hellere vil være sammen med børnene. Jeg føler det er
bedre med en god kommunikation med forældrene, frem for skriftlig dokumentation
hjem til forældrene. Det har vi simpelthen ikke tid og overskud til.”
Konklusion:
Via dette interview blev afklaret med at pædagogens
rolle har ændret sig i løbet af en årrække. I dag er der meget mere fokus på den
anerkendende teori. Pædagogen skal ikke bare kunne passe børn, men have en
gennemgående personlighed og teori. Der bliver lagt rigtig meget vægt på
dokumentation, for meget, efter hendes mening. Det er slet ikke relevant med så
meget dokumentation i en vuggestue, udtalte Gitte. Hun bekræfter os i at en
pædagog skal vide, kunne og gøre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar